Vertragen

3 jaren geleden door Yvonne Gevers Terug naar blog items

'Opzij, opzij, opzij we hebben ongelooflijke haast……….We moet rennen, vliegen, duiken, vallen en weer opstaan….'

Bovenstaande tekstregels kwamen vanochtend bij mij op. Uit een nummer van Herman van Veen. Wellicht zal het de 'jeugd' niet veel zeggen, maar ja, ik behoor inmiddels niet meer helemaal tot deze generatie.

Ook van de jeugd valt uiteraard veel te leren, maar vergeet de lessen van de ouderen niet!

Gisteravond zag ik in mijn agenda dat ik voor vanochtend had afgesproken met een goede vriendin om samen te gaan wandelen. 'Oh jee', dacht ik. 'Ik heb het te druk en er is nog zoveel niet af wat ik deze week af wil hebben'. En ja daar gingen mijn gedachten met mij op de loop met wat er allemaal nog 'moest' gebeuren deze week. Kortom ik had de telefoon al in de hand om mijn afspraak te annuleren. Maar dit zou dan wel de tweede keer worden dat de afspraak tussen ons geannuleerd zou worden. De week ervoor had mijn vriendin het namelijk te druk…

Tegelijkertijd was daar ook de worsteling met mezelf! 'Hoe kan ik nu anderen vertellen wat het beste voor ze is om te doen, om te onthaasten en minder stress te ervaren als ik mijn eigen afspraak met haar annuleer'? 'Practice what you preach', riep ook nog een andere stem.

Natuurlijk is het ook voor mij als werkende moeder, die vorige week bovendien afscheid heeft moeten nemen van een meer dan dierbare persoon in mijn leven, niet altijd gemakkelijk om dat wat echt belangrijk is in het leven altijd maar voorop te stellen. Ondanks alles waarin ik anderen adviseer, train en coach. Op dit moment was mijn welbevinden, ontspanning en vreugde ervaren toch precies iets dat ik nodig had?

Kortom het besluit werd genomen… Ik heb een heerlijke wandeling achter de rug met vriendin en hond, ik voel me weer lekker opgeladen en zit nu met veel energie te typen en te werken aan mijn blog!

Hoe goed zorg jij eigenlijk voor jezelf? Om je een handje te helpen heb ik een aantal tips voor je om te 'vertragen'. Het is de ironie van het moderne leven dat terwijl de technologie voortdurend uitvindingen doet die ons tijd besparen, we die vrijgekomen tijd gebruiken om juist nog meer te doen in plaats van ervan te genieten. Onze levens zijn nu sneller en hectischer dan ooit. In hoog tempo gaat de tijd aan ons voorbij. Vaak voordat we er ook echt van hebben genoten.

Maar ik vraag je om in opstand te komen. Vertraag je leven om meer van het leven te genieten!

Dat betekent de tijd gaan nemen om te genieten van wat je doet, om het buitenleven te waarderen, om je blik bewust te richten op degene met wie je praat of de tijd mee doorbrengt. Doe dat in plaats van altijd maar 'connected' te zijn met een apparaat, een mobiele telefoon, i-pod of laptop. Stop eens met altijd maar te denken aan werktaken, e-mails, whatsapp, sociale media en alles wat er zonodig 'moet' gebeuren.

Kies eens voor single-tasking in plaats van multi-tasking.

Vertragen is een bewuste keuze, en niet altijd een gemakkelijke, maar het leidt tot een grotere waardering voor het leven en een grotere mate van geluk.

De 10 essentiële regels:

  • 1. Doe minder

Het is moeilijk te vertragen wanneer jij probeert om honderd-en-één dingen tegelijkertijd te doen. Maak in plaats daarvan de bewuste keuze om minder te doen. Focus op wat echt belangrijk is, op wat er werkelijk gedaan moet worden. Zet ruimte tussen taken en afspraken.

  • 2. Wees aanwezig

Het is niet genoeg om alleen te vertragen. Breng jezelf naar het huidige moment! Dat betekent dat je wanneer je merkt dat je nadenkt over iets wat je moet doen, of iets dat al is gebeurd, of iets dat zou kunnen gebeuren je jezelf steeds terugbrengt naar het nu, naar het actuele moment waar je NU invloed op kunt uitoefenen. Focus op wat er nu gaande is, op wat je nu kunt beïnvloeden. Concentreer je op acties, op je omgeving, op anderen om je heen. Dit vergt oefening, maar is van essentieel belang.

  • 3. Ontkoppel

Wees niet altijd aangesloten. Verbonden zijn betekent dat we de hele tijd zijn onderworpen aan onderbrekingen. We zijn voortdurend gestrest over informatie die binnenkomt, we zijn als het ware overgeleverd aan de eisen van anderen. Het is moeilijk om te vertragen als je altijd nieuwe berichten die binnenkomen controleert. Durf af te sluiten. Zet je telefoon, i-pod, laptop of computer eens uit. Concentreer je ook op andere dingen waarbij je je niet laat afleiden.

  • 4. Focus op mensen

Te vaak zijn we er niet echt 'bij' als we tijd besteden met vrienden en familie, of tijdens een gesprek met collega's. . We praten wel met hen, maar worden tegelijkertijd afgeleid door apparaten. Wij zijn er fysiek, maar onze gedachten zijn gericht op de dingen die we moeten doen. We luisteren, maar zonder daarbij echt na te denken over onszelf en over wat we nu echt willen zeggen. Door je daar bewust voor in te spannen, kun je de buitenwereld uitschakelen en alleen (geconcentreerd) aanwezig zijn met degene waarmee je samen bent. Dat betekent dat we echt in contact kunnen komen met mensen in plaats van alleen een (oppervlakkige) ontmoeting te hebben met hen.

  • 5. Geniet van de natuur

Veelal sluiten we ons op in huizen, scholen en kantoren. En in auto's, bussen en treinen. Te weinig pakken we de kans om naar buiten te gaan. En vaak gebruiken mensen als ze buiten zijn voortdurend hun mobiele telefoon. Neem in plaats daarvan eens de tijd om naar buiten te gaan en om de natuur echt te observeren, haal diep adem, inhaleer frisse lucht, geniet van de rust van het water en het groen. Beweeg buitenshuis als je kunt, maak wandelingen in de natuur, ga joggen, zwemmen, enz. Voel de sensatie van water en wind en aarde op je huid. Probeer om van deze uitstapjes een dagelijkse gewoonte te maken, alleen of samen met je dierbaren!

  • 6. Eet langzamer

In plaats van voedsel zo snel mogelijk naar binnen te proppen - wat slechts leidt tot teveel eten zonder ervan te genieten – is het goed om jezelf te leren langzamer te eten. Probeer je eens bewust te zijn van elke hap. Waardeer de smaak en de textuur van de verschillende soorten voedsel. Langzaam eten heeft een dubbel voordeel: je raakt eerder verzadigd waardoor je minder eet en de smaak van het eten komt beter tot zijn recht. Het leren eten van echt (natuurlijk, gezond, vers) voedsel is goed, zeker wanneer dat op smaak gebracht is met goed uitgebalanceerde kruiden en specerijen en niet door het overtollige gebruik van vet, zout en suiker en het te lang laten braden voor de smaak.

  • 7. Rijd langzamer

Snel rijden is een gewoonte in onze snelle wereld, maar het is ook verantwoordelijk voor veel verkeersongevallen, stress, verspilling van brandstof en aantasting van het milieu. Maak er in plaats daarvan een gewoonte van juist te 'vertragen' wanneer je rijdt. Waardeer je omgeving. Maak er een rustige tijd van om je leven eens te overdenken. Rijden zal zo leuker zijn en veel veiliger. En het is op die manier stukken beter voor het milieu.

  • 8. Genoegen

Probeer bewust te genieten van alles wat je doet. Dit heeft te maken met volledig 'aanwezig' zijn, maar gaat daarbij een stap verder. Je kunt leren genieten van alle dingen die je doet, van al je dagelijkse bezigheden, van elk aspect, als je je daar echt bewust van bent. Neem bijvoorbeeld het wassen van voedsel. Je kunt dat heel gehaast doen door het als een saai karweitje te zien dat snel moet worden afgewerkt. In plaats daarvan kun je ook het heerlijke gevoel ervaren van de sensaties van het schuimende water en de textuur van de verschillende gerechten. Het kan echt een aangename taak zijn als je leert om het te zien op die manier. Hetzelfde geldt voor andere klusjes - het wassen van de auto, vegen, afstoffen, de was doen – eigenlijk alles wat je doet. Het leven kan zo veel leuker zijn als je deze eenvoudige gewoonte aanleert.

  • 9. Single-task

Het tegenovergestelde van multi-tasking. Focus op één ding tegelijk. Wanneer je de drang voelt om over te schakelen naar andere taken, pauzeer dan, reguleer je ademhaling en trek jezelf dan (even) terug.

  • 10. Adem

Wanneer je merkt dat je gehaast, gespannen of gestresst functioneert, pauzeer dan en haal diep adem. Adem 6 tellen uit. Daarbij echt de lucht uit je lichaam blazen en de spanning eruit voelen gaan. Adem vervolgens via je neus 4 tellen in en herhaal dit meerdere keren. Door volledig te focussen op elke ademhaling, breng je jezelf terug naar het heden en vertraag je.

Wat pas jij al toe en welke zijn nieuw voor je? Ik hoor het graag!